Bevrijdingsfeestje 5 mei 2024

Van 14.00 uur tot ca. 16.00 reden oude legervoertuigen door het dorp. Spannend om een ritje mee te maken!

Gerrit van Loon 05-05-24, 18:06 Laatste update: 06-05-24, 09:09 Bron: PZC

Boris (4) verkent zijn eigen dorp vanuit legertruck

Stichting Evenementen Burgh-Haamstede gaf samen met de Y-cie-club kinderen zondagmiddag de tijd van hun leven. Met de zes oude legervoertuigen die zondagmiddag in het centrum te bewonderen waren, kon ook worden meegereden. Jula (6): ,,Ik wil alleen in een roze auto.”

Er stond een goede rij ouders met kinderen te wachten op een gratis ritje. De oude DAF’s die in de oorlog dienst deden waren erg in trek. Bij jong en oud. Bij toeristen en lokale bewoners. Zoals Marjolein van der Wel die zich met zoon Boris (4) naast chauffeur Peter Steenbakker uit Goes hijst. Deurtje dicht en karren maar. Vanaf de kerk in Haamstede naar de kerk in Burgh en weer terug. Onderweg lekker zwaaien naar nieuwsgierige toeristen. ,,Ik zag dit evenement voorbij komen op Facebook en dacht laat ik eens kijken. Het is lekker weer, waarom niet?”, vertelt Marjolein na de rit. Zij en haar zoontje komen uit Burgh-Haamstede zelf. Boris nam zijn knuffel mee tijdens de rit, een rode draak genaamd Jackie. ,,Die vond het ook heel leuk. Alleen de auto voor ons stonk een beetje.”

Veel toeristen willen in hun meivakantie ook wel eens zo’n rit in een legertruck meepikken. Luna Wisselink (9) en haar zusje Nova (4) kropen ook in een DAF YA328. Luna mocht voorin, papa ging achterin mee. ,,Wij zitten op camping Julianahoeve in Renesse. Een vader van een vriendje van Luna zit in het leger, dus mooi om deze rit aan hem door te geven. ,,Ik ga het ook op school vertellen”, zegt Luna na afloop. ,,De man achter het stuur zei dat de auto wel 82 jaar oud is. En er was een kist in de auto waar vroeger kogels of eten in zat.”

Ik heb leren autorijden in zo’n voertuig

Arnold Thomassen , Inwoner Burgh-Haamstede

Ook Michiel en Alinda Oranje (what’s in a name) staan met hun twee dochters, Jula (6) en Vajèn (2) een soort van in de rij. Ze komen uit Bunschoten en zitten op de camping Van Ginsterveld in Burgh-Haamstede. Papa en mama hebben wel zin in een ritje. ,,Maar onze kinderen durven zo weinig”, zucht Alinda met een lach. De reden waarom Jula niet mee wil rijden is simpel: ,,Ik wil alleen een roze auto.” Ook ouderen genieten van de voertuigen. Arnold Thomassen (77) die om de hoek woont, leerde in zo’n Dafje autorijden. ,,Ik zat bij het Rode Kruis vroeger. En heb eens tijdens vervoer vergeten een luitenant vast te maken die achterin op de brancard lag. Dat leverde geen promotie voor mij op. Deze auto’s hebben niets aan luxe. Geen airco, geen kilometerteller. Niets. Of ik zelf een ritje wil maken? Nee, stel dat er iets gebeurt.”

Vanaf 15.30 tot 17.30 speelde Woodworks op de ring van Haamstede. De telling van het aantal toeschouwers liep al snel naar de 350. De terrassen en de straat was Bomvol! Voor een impressie: Facebook

Paasletterzoektocht 30 maart 2024

Voor de 2e keer werd de letterspeurtocht gehouden langs de etalages van de winkeliers in Burgh, Westenschouwen en Haamstede. Er waren ruim dertig inschrijvingen. waarschijnlijk door het regenachtige weer trotseerden toch 25 kinderen met hun ouder(s) / verzorgers de elementen. Na afloop konden ze een lekkere chocolade paashaas afhalen bij de Graaf van Haamstede. Naast deze ondernemer sponsorde de Hema en Marketplaza met lekkernijen.

Organisator Marja Jonker wist aan de paashaas verkleedpartij te ontsnappen door Juan te strikken.

Bevrijdingsfeest 5 mei 2023

Op 5 mei organiseerden wij een bevrijdingsfeestje aan de ring van Haamstede. De gelegenheidsband “öns kent ons” zorgde voor een daverend optreden voor een 80 tal enthousiaste toeschouwers en passanten. Dat de activiteit gewaardeerd werd bleek ook uit de opbrengst van de spontane collecte. Helaas waren de eigenaren van de oldtimer legervoertuigen niet geïnteresseerd het evenement op te luisteren. Wellicht komend jaar wel?

Kunst en Cultuur - Open Monumenten Dag

En dan niet te vergeten op 9 september werd in aansluiting op en in samenwerking met de Open Monumenten Dag een cultureel evenement georganiseerd. Op de ring was een markt met een demonstratie van oude ambachten en verkoop van producten. Er was een show van Zeeuwse klederdrachten. Een baron kondigde evenementen aan en vertelde verhalen.

Uit de evaluatie samen met de OMD bleek dat het evenement als zeer succesvol werd gezien. De combinatie van het evenement samen met de OMD versterkte elkaar op een unieke wijze. In het verslag van de OMD organisatie werd vermeld: Grote drukte in Zierikzee en Haamstede en in Haamstede waren de ondersteunende activiteiten een succes! Volgend jaar weer? Een impressie in onderstaande foto's.

Jeu de Boules

In mei zijn een tweetal mogelijkheden geboden voor bewoners van o.a. de Duinen en aanleunappartementen om deel te nemen aan een Jeu de Boules middag. Dit was geen onverdeeld succes met een zeer beperkte opkomst en een afzien van een 2e middag. Navraag leidt tot de conclusie dat er inderdaad geen belangstelling voor was. De kans is groot dat deze activiteit voor een volgend jaar wordt geschrapt, tenzij de organisator aangeeft kansen ziet voor voldoende deelname. Het kan zijn dat een activiteit moet groeien in het dorp.